کاغذ ها ( Surfaces)

واژه  ( Surfaces)  برای هر بستری که بروی آن طراحی نقاشی صورت بگیرد میگویند حالا میخواهد کاغذ باشد یا پارچه یا چوب و …

کلمه کاغذ، از واژه چینی کاکتز گرفته شده است. (نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است.) کاغذ یکی از ابتدائی ترین وسایلی است که هنرمندان بدان نیازمندند . لوح گلی، لوح سنگی، طلا و فلز، پوست جانداران، استخوان جانوران، پاپیوس یا قرطاس، برگ و پوست درختان و سپس اختراع بزرگ چینی ها – کاغذ

کاغذ خانبالیق یا کاغذ چینی یا کاغذ ختایی در انواع مختلف ساخته می‌شد، اما با ضخامت نسبتاً زیاد، زیرا که روش کتابت با قلم موی چینی‌ها نیاز به کاغذ ضخیم مقاوم در مقابل آب داشت.تاسى لون فرد چینی بود که این اختراع بزرگ را به دنیا هدیه کرد .

چینی‌های باستان نخست روی پارچهٔ ابریشم می‌نوشتند، اما از نزدیک ۱۵۰ سال پیش از میلاد، آموختند که می‌توانند پوست درخت توت را خرد کنند، به صورت خمیر درآورند و از آن کاغذ بسازند. آن‌ها به کاغذهای خود ساقه‌های کتان و رشته‌های تور ماهی‌گیری کهنه نیز می‌افزودند تا محکم‌تر شود. هر چند گیاهان در بیش‌تر جاها یافت می‌شدند، اما چینی‌ها شیوهٔ ساختن کاغذ را به صورت راز نگه داشته بودند. این راز زمانی فاش شد که عرب‌های مسلمان در سال ۱۳۳ هجری/۷۵۱ میلادی، اسیرانی را از چین با خود به سمرقند، از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شهرهای دیرین ایران، آوردند. از جملهٔ اسیرانی که صالح‌بن‌زیاد از چین با خود به سمرقند آورد، کسانی بودند که در کار ساختن کاغذ مهارت داشتند. ایرانیان مسلمان شیوهٔ ساختن کاغذ را از آنان یاد گرفتند و آن را بهبود بخشیدند و به‌زودی سمرقند بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کاغذ در جهان شد. کاغذ سمرقندی ،نخستین نمونه کاغذ ایرانی است.

انواع کاغذهای تاریخی ایران :

کاغذ بخارایی -کاغذ مأمونی- کاغذ نوحی- کاغذ منصوری- کاغذ فرعونی(خراسانی) -کاغذ کشمیری -کاغذ مصلوح -کاغذ سلیمانی- کاغذ دولت آبادی- کاغذ عادلشاهی -کاغذ بغدادی -کاغذ جعفری- کاغذ آملی- کاغذ ساروی -کاغذ تبریزی- کاغذ علیشاهی- کاغذ قاسم بیگی -کاغذ شامی- کاغذ حَمَوی- کاغذ حَلَبی -کاغذ دمشقی. منبع ویکیپدیا }}

انواع کاغذهایِ مناسبِ تصویرسازی( Surfaces)

  1. Canson : ساخت فرانسه-از سال ۱۵۵۷ تولید و نام کنسون از ۱۸۰۱ تثبت شد. مناسب برای :آب رنگ, پاستل, رنگ روغن, اکرلیک, چاپ, گرافیک و حتی برای فتوگرافی هم مناسب است.
  2. Fabriano : کاغذ فابریانو در شهر فابریانو ایتالیا اولین مکان در اروپا که کاغذ را با کیفیت و مرغوبیت بالا در مقیاس صنعتی تولید کرد.اولین کاغذ مناسب برای آب رنگ فابریانو می باشد.
  3. Steinbach (اشتنباخ) کاغذی نرم و سافت است که مناسب برای مدادرنگی و پاستل و روان نویس و البته طراحی صنعتی است.
  4. Arches :ساخت فرانسه – آرچس مناسب طراحی ذغال و مدادرنگی است این کاغذی است که معمولا در ابتدا و انتهای کتابها استفاده میشود .
  5. Ingres :ساخت آلمان-کاغذ طراحی مناسب برای مدادرنگی و ذغال
  6. کاغذ چکشی
  7. مقوای ماکت
  8. greaseproof paper کاغذ روغنی یا همون کاغذ پوستی  ( که البته اشتباه رایج شده کاغذ پوستی چیز دیگری است ) به آن Baking Paper  میگویند.
  9. Parchment paper : کاغذ پوستی که اورژینال  آن از پوست آهو است ولی مشابه اش این کاغذ های رایج است که برای الگوکشی استفاده میشود . البته قدیمها برای پیچیدن دور ساندویچ و شیرینی هم استفاده میشد .

 

rouRough : ” راف ” کاغذ زبر وخشنی است که اجازه حداکثر جذب آب را میدهد.

 

 

coldpCold Pressed : “کاغذهای سرده فشرده” متوسط و خشن دارند وجود پستی بلندی های کاغذ باعث میشود رنگ آرام تر از کاغذهای Hot Pressed جذب شود .

 

 

hotpa

Hot Pressed: کاغذ های داغ فشرده “سطحی نرم و فشرده و عالی دارند.این نوع رنگ را به دلیل صاف بودن زود تر جذب میکند و برای کارهای قلم موئی مناسب است.

 

 

pap1

کاغذهای نرم ،بدون بافت هستند،کارهای آبرنگی بعد از خشک شدن ،روی کاغذهای نرم و سافت( soft ) تیره تر بنظر میرسند.کاغذهائی که قدرت جذب بیش تر آب را دارند ، آبرنگ بروی آنها کمرنگ تر دیده می شود.نشان دادن دیتیل (detail) بر کاغذ نرم و خشک راحت تر است .کاغذ های نرم و مرطوب برای لکه گذاری های محو استفاده میشود .

 

Parchment paper کاغذ پوستی -Parchment paper

greaseproof paper

کاغذ روغنی greaseproof paper

 

Cold Press Roll

Cold Press Roll